Betalning och leverans

Så här enkelt fyndar du:

  1. När du hittat ett fynd du vill ha så klickar du på ”Köp”.
  2. När du lagt alla fynd du vill köpa i kundvagnen klickar du på ”Till kassan” högst upp till höger på sidan för att betala.
  3. I kassan kontrollerar du att alla fynd du vill ha finns i kundvagnen. Vill du ändra antal eller ta bort något kan du göra det här. Vill du lägga till en annan produkt letar du upp den som vanligt och klickar på ”Köp”, och går sedan till kassan igen. Dina fynd ligger kvar om du vill fortsätta handla.
  4. Fyll i dina adress- och personuppgifter. Med ditt personnummer kan du enkelt hämta dina adressuppgifter från folkbokföringen, som förs in automatiskt i formuläret. Skriv mejladress och det mobilnummer du enklast nås på (så att du kan ta emot eventuell sms-avisering vid leverans).
  5. Välj hur du vill betala.
  6. När du bekräftar din beställning genomförs din betalning enligt villkoren för det betalningssätt du valt. Skulle betalningen av någon anledning inte godkännas skickas du tillbaka till kassan där du kan välja ett annat betalningssätt. Går betalningen igenom som den ska skickas du till en sida som bekräftar din beställning.
  7. Vi mejlar också en bekräftelse till dig.
  8. Inom 1-16 arbetsdagar är fynden hos dig. För otympliga/tunga produkter kontaktas du inom 5 arbetsdagar från beställningsbekräftelsen för att gemensamt bestämma dag för leverans.
  9. Du kan läsa mer om hur Fyndiq fungerar här.
  10. Tänk på att när köpet väl är gjort kan du inte lägga till produkter eller göra ändringar i en beställning, utan du får i så fall göra ett nytt köp, och returnera det du eventuellt inte vill ha. Du kan läsa mer om vad som gäller vid returer här.

Viktigt

Efter att du genomfört ett köp kan du inte lägga till produkter till en order, utan du får i så fall göra ett nytt köp för den nya produkten du önskar.

Det går heller inte att ändra information i ett genomfört köp, dvs. byta leveransadress, eller ändra produkttyp, storlek, modell och liknande. Du får istället göra ett nytt köp och returnera de produkter som du inte önskar enligt de riktlinjer som anges under Returer.

Betalning

Tillsammans med vår betaltjänstleverantör Svea Bank AB (publ.) erbjuder vi flera olika betalningsalternativ. Beroende på vilket betalningsalternativ som du väljer, kommer du i samband med ditt köp att ingå ett separat avtal om betalning med Svea. Beroende på vilket betalningsalternativ du väljer kan även extra kostnader tillkomma.

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

Direktbetalning via Trustly:

Direktbetalning innebär att din betalning överförs från ditt bankkonto. Sveas villkor för betalning hittar du här.

Avgift: Kostnadsfritt

Kortbetalning:

Kortbetalning innebär att du genomför din betalning med hjälp av ditt bankkort. Kortbetalning är möjligt att göra med Mastercard eller Visa. Sveas villkor för betalning hittar du här.

Avgift: Kostnadsfritt

Vid kortbetalningar använder vi 3D-Secure för ökad säkerhet. 3D-Secure är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet.

Swish:

Swish innebär att du via Swish-appen överför din betalning från ditt bankkonto. Du behöver Swish-appen och ett mobilt BankID för att använda det här betalsättet. Sveas villkor för betalning hittar du här.

Avgift: Kostnadsfritt

Fakturabetalning:

Fakturabetalning innebär att betalningen ska vara Svea tillhanda inom 14 dagar från fakturadatum. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer. Förutsättningen för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige, är över 18 år och inte ha några betalningsanmärkningar. Sveas villkor för betalning hittar du här. Särskilda villkor för fakturabetalning hittar du här.

Avgift: Vid försenad betalning utgår lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Kontokredit (delbetalning):

Kontokredit (delbetalning) innebär att du över en förutbestämd tid delar upp kostnaden. Sveas villkor för betalning hittar du här. Särskilda villkor för kontokredit (delbetalning) hittar du här.

Avgift: Ränta, uppläggningskostnad och månatlig administrationsavgift tillkommer. Vid betalning efter förfallodag utgår lagstadgad påminnelseavgift med f.n. 60 kr, förseningsavgift med f.n. 145 kr och övertrasseringsavgift med f.n. 85 kr. För aktuell kostnad, läs Sveas villkor för betalning som du hittar här. Särskilda villkor för kontokredit (delbetalning) hittar du här.

De betalningsalternativ som du kan välja mellan och de villkor och eventuella kostnader som gäller framgår alltid i samband med ditt köp och på vår Webbplats. Eventuella begränsningar i betalningsalternativen kan förekomma.

7 april 2021 bytte vi betalsätt från Klarna till Svea. Har du gjort ett köp innan dess och har frågor gällande din betalning, kontakta Klarna här.

Frågor kring betalning

När debiteras mitt kredit/betalkort?

Beloppet reserveras/debiteras från ditt kort när du genomfört köpet.

När måste jag betala fakturan?

Din faktura har alltid 14 dagars kredit från att den skickas. Du kan vidare välja att delbetala fakturan.

Får man kvitto på sina köp?

Ja, beställningsbekräftelsen vi mejlar dig fungerar både som kvitto och garantibevis.

Frågor gällande din betalning?

Har du frågor gällande din betalning kan du kontakta Svea på telefon +46 (0)8 – 51 49 31 13

Frakt och leverans

Fyndiq har inget eget lager utan det är de enskilda handlarna som lagerhåller produkterna. Din beställning skickas från respektive handlares egna lager efter att vi har bekräftat din leverans. Om du har beställt produkter som skickas från olika handlare kan produkterna komma att skickas till dig i olika försändelser.

Vi har två olika leveransalternativ:
1) Normal postförsändelse och 2) Otympliga och/eller tunga försändelser.

Vilket leveransalternativ som kommer användas beror på vilken produkt som du beställer. Otympliga och/eller tunga försändelser är till exempel balkongmöbler och sängar. Om produkten är otymplig och/eller tung framgår det i produktbeskrivningen och i kassan.

Fraktkostnad

Fraktkostnaden för Normala postförsändelser är 19 kronor, om inte en lägre fraktkostnad anges i samband med köpet. Fraktkostnaden för Otympliga och/eller tunga försändelser är max 19 kronor. Hur stor fraktavgiften är framgår alltid i samband med ditt köp.

Leveranstid

Normala postförsändelser

För Normala postförsändelser levereras produkten till dig inom 21 arbetsdagar (helgfri måndag till fredag) antingen direkt i din brevlåda eller till ditt närmsta postombud. Beräknat leveransdatum framgår av din beställningsbekräftelse och på produktbeskrivningen. På produktbeskrivningen framgår även om produkterna levereras till ett postombud.

Otympliga och/eller tunga produkter

För Otympliga och/eller tunga produkter kommer handlaren som lagerhåller
produkten inom fem dagar från att du fått beställningsbekräftelsen kontakta dig för att ni gemensamt ska bestämma en leveransdag. Leverans sker inom 16 arbetsdagar (helgfri måndag till fredag) från den dag du fått beställningsbekräftelsen, förutsatt att inget annat anges i produktannonsen eller i kassan.

Leverans av Otympliga och/eller tunga produkter innebär normalt att du måste närvara fysiskt och motta den Otympliga och/eller tunga produkten på din hemadress och under dagtid.

Paket som inte hämtas ut

Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som
framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning.

Paket hos postombud som inte hämtas inom den tid som anges på avin kommer att skickas tillbaka till handlarens lager. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ kostnad på högst 160 kr, som motsvarar våra kostnader för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut ditt paket hos postombudet eller om du inte mottar din leverans i enlighet med instruktionerna.

Presentkort

För att använda presentkort som betalmedel använder du den kod som medföljde presentkortet (koden anges i kassan). Presentkort är ett giltigt betalmedel för alla varor och tjänster på Fyndiq med undantag för presentkort.

Om du inte använder hela presentkortets summa vid ett tillfälle sparas återstående belopp på samma presentkort, återstående belopp kan därför användas vid ett annat tillfälle med samma presentkortskod. Du kan inte använda fler presentkort vid samma köptillfälle och om presentkortsvärdet inte täcker hela köpesumman kan du helt enkelt välja något av våra andra betalsätt för att betala återstående belopp.

Fyndiqs presentkort är giltiga i 1 år från inköpsdatum, om inte annat anges i samband med köp.