834 180 produkter från 1 728 butiker!
1 595 700 unika kunder!
1 524 varumärken!
Kundtjänst

Vanliga frågor (FAQ)

Om Fyndiq - Allt du undrat om Fyndiq (och lite till)

Vad är Fyndiq, egentligen?

Fyndiq är platsen för dig som gillar att fynda och överraskas. Det är lika enkelt som det är kul att hitta fynd, alltifrån presenter, bra att ha-grejer till saker du inte ens visste du behövde. Hittar du inget idag, kom tillbaka imorgon. Varje dag uppdateras nämligen utbudet med nya produkter från över tusen webbshoppar och butiker.

Hur fungerar det då?

Vi marknadsför och säljer fyndprodukter från webbshoppar för dig att enkelt klicka hem. Vi tar hand hela shoppingupplevelsen, från att tipsa om heta fynd till köp och leverans, inklusive all support därefter.

Ok, men varför Fyndiq?

(Fynd)shopping är kul och vi gör det smartare (IQ) och enklare genom att samla hundratusentals fynd på en, lättnavigerad webbsida. Dessutom betalar du bara en enhetsfrakt på 49 kronor, oavsett hur många produkter du fyndar!

Att handla på Fyndiq

Hur fyndar jag?

Oavsett vad du handlar så gör du ett fynd. Klicka på produkten du vill ha och välj sedan ”Lägg i Kundvagnen”. När du lagt allt du vill ha kundvagnen, klickar du bara på ”Till Kassan” uppe till höger på sidan. Här kollar du igenom allt väljer hur du vill betala. Sen är det bara att fylla i adressuppgifter och klicka på ”Slutför Köp”.  Läs mer på vår sida om att handla och betala.

Kan jag ta bort eller ändra produkter i kassan?

Ja, innan du genomför köpet kan du alltid gå tillbaka och göra ändringar i din kundvagn. Du kan ta bort fynd eller lägga till nya.

Kan jag ändra min beställning efter köpet?

Nej, men däremot har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. För att ångra ett köp behöver du först ta emot din produkt och sedan kontakta kundtjänst. Här står det mer om vad som gäller vid returer.

Kan jag beställa via e-post eller telefon?

Nej, köp kan endast göras på Fyndiq.se. Däremot funkar webbsiten utmärkt i telefonen, prova själv!

Kan jag spara innehållet i min kundvagn till ett senare tillfälle?

Ja, allt i din kundvagn sparas i 14 dagar. Tänk bara på att om ett fynd hinner ta slut så försvinner det från din kundvagn.

Är alla priser på Fyndiq inklusive moms och frakt?

Japp. Fraktkostnaden på 49 kronor inklusive moms är en separat avgift som alltid läggs till automatiskt i kassan.

Är det säkert att handla på Fyndiq?

Ja, allting sker krypterat med högsta säkerhetsnivå. När du beställer hos oss uppger du dina personuppgifter och godkänner samtidigt att vi sparar och använder dessa för att kunna genomföra din beställning. Vi dokumenterar även viss kommunikation som vi har med dig för att kunna ge dig bästa service när vi följer upp beställningar.

Finns det saker ni inte säljer?

Ja, vi tillåter inte försäljning av vissa specifika produktgrupper som nämns här.

Att betala

Du kan betala på följande sätt:
  • Klarna Delbetalning, månadsfaktura med dina samlade inköp som kan delbetalas
  • Faktura med 14 dagar som betalningsvillkor via Klarna
  • Kortbetalning med VISA eller MasterCard
  • Direktbetalning via din bank

Mer information finner du på sidan att handla och betala.

När debiteras mitt kredit/betalkort?

Ditt kort debiteras omgående när du genomfört köpet.

Hur får jag fakturan?

Din faktura skickas till dig som e-post till den mejladress du angav när du lade din order, 7 dagar efter att du genomförde ditt köp på Fyndiq.

När måste jag betala fakturan?

Din faktura har alltid 14 dagars kredit från att den skickas. Du kan vidare välja att delbetala fakturan. Läs mer om att handla och betala.

Får man kvitto på sina köp?

Ja, beställningsbekräftelsen vi mejlar dig fungerar både som kvitto och garantibevis.

Leverans

Varifrån skickas mina fynd?

Din beställning skickas från respektive butiks lager. Har du beställt produkter från olika butiker skickas de i olika försändelser och kan därför komma på olika dagar. Inom 3 - 5 arbetsdagar från beställningsbekräftelsen ska fynden vara hos dig. För otympliga/tunga produkter kontaktas du inom 5 arbetsdagar från bekräftelsen för att gemensamt bestämma dag för leverans.

Hur ser min leveransavisering ut?

Vissa brev/paket kan inte levereras direkt hem till dig, utan måste hämtas upp på ett utlämningsställe. Då får du en avisering från den företaget som kör ut. Tänk på att namnet på avsändaren för aviseringen inte är Fyndiq, utan butiken som skickar produkten. Håll utkik efter aviseringar via sms, mejl eller avi med Posten

Får jag någon information om leveransen?

Vi mejlar en beställningsbekräftelse till dig med beställningsnummer, info om det du köpt och vilka fynd som skickas från vilken butik.

Levererar Fyndiq utanför Sverige?

Nej, endast inom Sverige för tillfället.

Vad händer om jag inte får mina fynd inom 3-5 arbetsdagar?

Om en leverans blir försenad jobbar vi tillsammans med butiken för att lösa problemet så snabbt som möjligt. Du har alltid rätt att reklamera ditt köp om fynden inte kommer inom leveranstiden, men det finns inte någon automatisk rätt till hävning av köpet i händelse av förseningar som vi åtgärdar inom rimlig tid.

Vad gör jag om en produkt skadats under transporten?

Om du misstänker transportskada ska du anmäla det både till Fyndiq och fraktbolaget så snart du kan. Det gäller både synliga och dolda skador, så ta försiktigt bort förpackningen och kontrollera produkten noggrant. Tänk på att inte använda produkten och spar förpackningen, så att vi också kan undersöka den. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så görs en återbetalning till dig. Börja med att kontakta oss på kundtjänst.


Ångerrätt och reklamationer

Ånej, jag ångrar en grej jag köpte.

Inga problem, du har alltid 14 dagars ångerrätt (lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Ångerfristen börjar löpa från den dag fått hem produkten. Läs mer på sidan Returer.

Tänk på att ångerrätten inte gäller dessa produkter om plombering är bruten:

  • Underkläder och set av underkläder.
  • Badkläder.
  • Peruker och löshår.
  • Piercingsmycken och örhängen.
  • Kosmetiska produkter (inklusive hår- och hudvårdsprodukter och parfymer).
  • Självhäftande produkter som används direkt på huden.
  • Digitala ljudupptagningar, såsom CD-skivor, DVD, data- och TV-spel etc.
  • Med ovan liknande eller jämförbara produkter.

Skönt att höra. Hur ångrar jag ett köp?

Det smidigaste sättet är att gå in på vår kundtjänstsida och skriva till oss. Ta med beställningsnumret och berätta vilken/vilka produkter du vill ångra. Vid ångrat köp är det du som står för returfrakten.

Reklamationer då, hur gör jag?

Skriv till oss på  kundtjänstsidan och ange beställningsnumret, vilken produkt du vill reklamera med en ingående beskrivning på vad som är fel eller defekt på den. Om du kan, skicka gärna med ett foto på den defekta eller felaktiga produkten. Inom några dagar får du svar från Fyndiqs kundtjänst som hjälper dig vidare. 

Vad skiljer ett ångrat köp från en reklamation?

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Det betyder att du kan ångra köpet inom 14 dagar och få pengarna tillbaka, utan någon speciell anledning. Vi rekommenderar att du först tar emot produkten innan du tillämpar ångerrätten, eftersom detta underlättar returhanteringen. Läs mer på sidan Returer.

Reklamera en produkt kan du göra om du får en produkt levererad till dig som inte stämmer överens med det du beställt eller på något sätt är defekt eller icke-fungerande. Du har alltid rätt att kostnadsfritt reklamera och returnera produkten till oss. Mer om det under Returer.

Vem betalar returfrakten vid ångrat köp och reklamation?

Vid ångrat köp är det du som står för returfrakten och ansvarar för att paketet kommer fram. Därför råder vi dig att skicka rekommenderat eller spårbart, särskilt om det gäller dyrare produkter. Vid reklamation får du tillbaka pengarna för returfrakten (förutsatt att din reklamation blir godkänd). Allt om returer hittar du här.

Hur returnerar jag en produkt som jag ångrat?

Om du råkat beställa fel produkt eller bara ångrar ditt köp har du möjlighet att nyttja ångerrätten på 14 dagar (från det att du mottagit leveransen) och returnera produkten. Vi rekommenderar dig att alltid kontakta Fyndiq vid returer innan du skickar tillbaka produkten för att undvika att produkter kommer bort. Vid ångrat köp är det du som konsument som står för kostnaden för returfrakten.

Hur får jag tillbaka mina pengar?

När vi har godkänt din retur får du tillbaka pengarna på samma sätt du betalade (exempelvis kreditkortsköp betalas tillbaka till ditt kreditkort). Vid retur av reklamerade produkter skickas en ny till dig utan extra kostnad, förutsatt att reklamationen godkänts.

Jag och Fyndiq har olika uppfattningar om en reklamation. Fyndiq vill inte ersätta mig för produkten eller byta ut produkten, var kan jag vända mig med min tvist?

Du kan göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Du kan läsa mer om ARN här. Om du vill göra en anmälan kan du skicka den antingen via mejl till arn@arn.se eller med post till ARN, Box 174, 101 23 Stockholm.

Om ARN kommer fram till att Fyndiq har fattat fel beslut avseende din reklamation följer Fyndiq alltid ARN:s rekommendationer.

Outhämtade paket och garantier

Jag råkade glömma hämta det jag beställt. Vad gör jag?

Paket som inte hämtas i tid skickas tillbaka till butiken och du måste betala en avgift på 160 kronor per outhämtat paket. Du får naturligtvis tillbaka köpbeloppet (minus avgiften) senast 14 dagar efter vi fått reda på att paketet kommit till butiken.

Du kan alltid välja att få ditt paket utskickat på nytt. Då betalar du bara för frakten fram och tillbaka från butiken i en separat faktura som du får i efterhand.

Vad gäller kring garanti?

Alla fynd hos oss säljs med garanti och reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Eventuella avvikelser från de vanliga reklamationsreglerna står alltid i produktannonsen, exempelvis för produkter som säljs i ”befintligt skick”.

Kundtjänst och kontaktuppgifter

Hur kontaktar jag Fyndiqs kundtjänst?

På vår kundtjänstsida skickar du enkelt meddelanden till oss. Vi har som mål att besvara alla ärenden inom några dagar. Vår kundtjänst arbetar måndag till fredag.

Läs mer på sidan Kontakta oss.

Hur kommer jag i kontakt med Fyndiqs marknadsavdelning ang. annonsering, exponering av produkter m.m.

Skicka ett mejl till marketing@fyndiq.se.

Jag är intresserad av att samarbeta med Fyndiq, har frågor kring Fyndiqs sociala medier och marknadskommunikation. Var vänder jag mig?

Skicka ett mejl till brand@fyndiq.se

Jag är journalist och vill komma i kontakt med Fyndiqs pressavdelning. Var vänder jag mig?

Skicka ett mejl till press@fyndiq.se.

Jag är intresserad av att sälja på Fyndiq. Var vänder jag mig?

Skicka ett mejl till handlare@fyndiq.se så kontaktar vi dig.

Jag har en blogg och vill samarbeta med Fyndiq. Var vänder jag mig?

Mejla en intresseanmälan med länk till din blogg till bloggare@fyndiq.se.