Vanliga frågor och svar

  1. Hur skapar jag ett konto på Fyndiq?

    Gå in på Fyndiqs handlarsida och registrera ett konto genom att fylla i alla obligatoriska uppgifter.

  2. Hur lägger jag upp produkter till försäljning på Fyndiq?

    Efter att du registrerat ett konto på Fyndiqs handlarsidor skickas en länk till din angivna mejl som du använder för att verifiera mejladressen. Efter att du verifierat din mejladress kan du logga in på dina handlarsidor där du manuellt lägger upp produkter genom att att fylla i alla obligatoriska fält samt ladda upp minst en produktbild. Du kan även välja att lägga upp dina produkter via eventuell integration. Genom att skicka in produkten till oss godkänner du vårt Försäljningsavtal och vår Förhållningspolicy. Ladda ned handlaravtal inklusive försäljningsavtal och förhållningspolicy här.

  3. Vad är Fyndiqs API?

    Det är ett system som du kan integrera ditt eget orderhanteringssystem mot. Den stora fördelen med att vara integrerad mot Fyndiqs API är att produktadministrationen blir mycket smidigare eftersom du kan hantera dina Fyndiqprodukter direkt från din egen e-handelsplattform. Fyndiqs API gynnar främst handlare som säljer stora mängder produkter på Fyndiq och integreringen kräver viss teknisk kompetens. Du kan läsa mer om våra integrationer här

  4. Vad krävs för att jag ska kunna sälja på Fyndiq?

    Fyndiq kräver att du har ett svenskregistrerat bolag med giltigt organisationsnummer, F-skatt och momsregistreringsnummer samt att du ska kunna skicka konsumentorder från Sverige. För att Fyndiq ska kunna göra utbetalningar till dig krävs även att du har ett företagskonto med antingen bankgiro- eller plusgironummer.

  5. Jag har ingen webbshop. Kan jag ändå sälja på Fyndiq?

    Ja, oavsett om du har en webbshop eller en fysisk butik eller om du är partihandlare kan du sälja på Fyndiq. För att komma igång går du in på Fyndiqs handlarsidor och registrerar ett konto.

  6. Kan jag som handlare sälja på Fyndiq om jag är bosatt utomlands?

    Ja, det kan du. Dock behöver du ha ett svenskregistrerat bolag samt kunna skicka konsumentorder från Sverige för att kunna sälja på Fyndiq.

  7. Vad kostar det att sälja på Fyndiq?

    Det kostar dig inget att registrera ett handlarkonto och vi tar heller inte ut några fasta start-, månads- eller osåltavgifter. Vi tar en selling fee på 7% av din försäljning vilket gör det helt riskfritt att sälja via Fyndiq.

  8. Vad kostar det om jag inte säljer någonting?

    Ingenting. Fyndiq tar inte ut några som helst avgifter för osålda produkter.

  9. Vad kan jag sälja på Fyndiq?

    Du kan sälja vad som helst på Fyndiq så länge det är fabriksnya saker som inte faller under kategorin ”Förbjudna produkter att sälja på Fyndiq”. I bilaga 1 kan du läsa om vilka produkter du inte får sälja på Fyndiq, klicka här för att komma till handlaravtalet.

  10. Kan jag sälja samma produkt på Fyndiq som i min egen webbshop/butik?

    Ja, det kan du.

  11. Kan samma produkt säljas av två handlare samtidigt?

    Ja.

  12. Ska jag skicka in mina produkter till Fyndiq?

    Nej, du ska inte skicka in produkterna till Fyndiq. Du behåller dem på ditt lager och när du får en order skickar du iväg produkten till konsumenten.

  13. Hur fungerar Fyndiqs granskning av mina inskickade produktannonser?

    Fyndiq genomför kontinuerliga stickkontroller för att säkerställa att de produkter som säljs på sajten följer såväl Fyndiqs policy samt rådande lagar och regler. Genom att ladda upp produkten till försäljning godkänner du vårt Försäljningsavtal och vår Förhållningspolicy. Ladda ned handlaravtal inklusive försäljningsavtal och förhållningspolicy här.

  14. Hur ser en bra produkttext/bild ut?

    En bra produkttext och bild är viktig för att produkten ska bli så attraktiv som möjligt för konsumenten. Produkttexten ska vara på svenska och bör både vara informativ vad gäller produktens eventuella material, storlek och speciella egenskaper, men också lättsam och trevlig för att tilltala konsumenten. Korrekt grammatik och språk är små detaljer som gör stor skillnad. Produktbilden ska vara skarp och ha en enfärgad bakgrund, helst vit. Vattenstämplar får inte förekomma på bilden. Om produkten du säljer inte är original måste detta anges i produkttexten.

  15. Vad händer om produktannonsen inte innehåller rätt information?

    Är det något som behöver ändras i produktannonsen kontaktar Fyndiq dig via mejl med information om vad som ska tilläggas för att den ska bli godkänd. Eventuella ändringar behöver göras inom 3 dagar.

  16. Hur ändrar jag i en annons som redan ligger ute på Fyndiq?

    Ändringar av aktiva produktannonser gör du via Fyndiqs handlarpanel, alternativt via ditt eget orderhanteringssystem om det är integrerat mot Fyndiqs API.

  17. Hur får jag min orderinformation?

    Din orderinformation finns både at hitta inloggad på dina handlarsidor men skickas även automatiskt via e-post från Fyndiq till din förvalda e-postadress. Är du kopplad mot Fyndiqs API kommer ordern direkt in i ditt administrationssystem som en vanlig webbshopsorder.

  18. Vad gör jag när jag får en order?

    Hämta plocklistan som du hittar i orderinformationen som mejlats från Fyndiq. På plocklistan ser du vad konsumenten har beställt och vart produkten/erna ska levereras. Denna information hittar du endast här, så för att leverera en order måste du hämta plocklistan. Packa produkten tillsammans med plocklistan och skicka iväg produkten med lämpligt porto inom 24 timmar under helgfria vardagar.

  19. Hur fungerar frakten?

    Fyndiq tar alltid, oavsett ordervärde, ut en frakt/administrationsavgift på 49 kr inkl. moms av konsumenten. Denna summa behåller Fyndiq. Som handlare kan du välja att skicka med följande speditörer: PostNord, Schenker, DHL, DSV, UPS eller Bring. Observera att Bussgods inte accepteras på grund av deras fåtal utlämningsställen. Då ansvaret för att leveransen kommer fram ordentligt till konsumenten faller på dig som handlare, rekommenderar vi dig att skicka spårbart.

  20. Levererar Fyndiq utanför Sverige?

    Nej.

  21. Hur fungerar kontakten mellan handlare/Fyndiq/konsument?

    All kontakt mellan handlare och konsument går via Fyndiq. Du som handlare ska alltså aldrig kontakta konsumenten direkt. Detta gäller för såväl kundsupportärenden som marknadsföring. Vill du meddela något till en konsument som köpt en produkt av dig, kontakta Fyndiqs kundsupport, order@fyndiq.se, så vidarebefordrar vi meddelandet till konsumenten.

  22. Vad gör jag om en Fyndiqkonsument kontaktar mig?

    Hänvisa konsumenten direkt till Fyndiqs kundsupport: https://fyndiq.se/support/

  23. När får jag betalt för min försäljning?

    Du som handlare kan välja mellan två olika utbetalningsalternativ. Antingen sker utbetalningen 30 dagar efter varje enskild order, eller den 1:a varje månad två månader efter att ordern lades. Vilket alternativ som passar dig bäst anger du via handlarpanelen.

  24. Hur väljer jag vart mina utbetalningar ska gå?

    För att utbetalningar ska kunna göras krävs det att du har ett bankgiro- eller plusgironummer. Kontouppgifterna registreras av Fyndiq vilket innebär att du som handlare måste skicka in blanketten ”Registrering av kontouppgifter på Fyndiq” tillsammans med en vidimerad identitetskopia, vilket är en säkerhetsrutin både för er handlare och för Fyndiq.

    Har ej bankgiro- eller plusgironummer registrerats innan första utbetalningen, avvaktar Fyndiq med utbetalningen tills det att giltigt nummer är ifyllt.

    Blanketten kan ni skicka till oss antingen per post eller per e-post till handlare@fyndiq.se.

  25. Hur får jag betalt?

    Utbetalningen sker automatiskt till det konto som du skickat in för registrering. Du behöver alltså inte fakturera Fyndiq.

  26. Får jag bokföringsunderlag för min försäljning?

    Ja. Underlag för dina utbetalningar hittar du på handlarpanelen under knappen ”utbetalningar”. Här hittar du även en lathund för hur du lättast bokför din Fyndiqförsäljning.

  27. Varför syns inte mitt bokföringsunderlag i början av månaden?

    Ditt bokföringsunderlag skapas efter att Fyndiq har fått verifierat att alla betalningar gått igenom hos alla banker. Denna verifiering kan ta ett par dagar och under denna tid syns inget bokföringsunderlag i handlarpanelen, men så fort bokföringsunderlaget syns där så är det 100% verifierat och korrekt.

  28. Hur prissätter jag mina produkter?

    Du bestämmer själv prisnivån på dina produkter men viktigt att tänka på är att Fyndiqs främsta målgrupp är fyndshoppare och för dem är Fyndiq ett fyndvaruhus dit de sökt sig för att shoppa billigt och göra kap. Så ju mer din produkt uppfattas som ett fynd desto mer kommer den att sälja, och ju bättre den säljer desto mer kommer produkten premieras och exponeras för konsumenten på sajten – vilket leder till än mer försäljning. Håller dina produkter fyndpriser är även chansen större att Fyndiq lyfter fram dem i olika sorters marknadsföringskampanjer.

  29. Vad uppfattas som ett fynd?

    Rejält prissänkta varor uppfattas givetvis som fynd. Men riktigt populära produkter till ett bra pris är också fynd. Som handlare har du stor frihet i att välja vilka produkter du vill prissänka rejält - förslagsvis hyllvärmare och restprodukter, och vilka du vill behålla en högre en prisnivå på - populära produkter som i sig själva uppfattas som fynd.

  30. Får jag försäljningsinformation av Fyndiq?

    Ja. På din handlarpanel under fliken ”Översikt” hittar du information i form av hur många order du fått och hur mycket du sålt för. Det skickas även ut en försäljningsrapport i början av varje månad där din försäljning för föregående månad presenteras.

  31. Hur optimerar jag min försäljning?

    När dina produkter uppfattas som fynd (se ovan vad som uppfattas som ett fynd) kommer de sälja mer, och ju bättre den säljer desto mer kommer produkten premieras och exponeras för konsumenten på sajten – vilket leder till än mer försäljning. Håller dina produkter fyndpriser är även chansen större att Fyndiq lyfter fram dem i olika sorters marknadsföringskampanjer.

  32. Hur marknadsför Fyndiq mina produkter?

    Fyndiq marknadsför via TV- och radioreklam, genom onlinemarknadsföring som Prisjämförelsesajter, Ad Words, Facebookannonser och reklambanners, men även genom sociala medier som Facebook, Twitter och bloggar, via tryckpress, nyhetsbrev och på Fyndiqs hemsida. Riktigt bra fynd lyfter vi fram extra genom att ha med dem i diverse riktade kampanjer.

  33. Vad händer om en konsument vill reklamera sin vara?

    Eftersom Fyndiq är konsumentens legala avtalspart har Fyndiq all kontakt med konsumenten och kontaktar därefter dig som handlare om kunden gör en reklamation. Samtliga kostnader kring reklamationer står du som Handlare för. Det är viktigt att komma ihåg att Fyndiq aldrig ansvarar för produktens skick. 
    Läs mer om reklamationer under fliken Så fungerar det på Fyndiqs handlarsidor.

  34. Hur fungerar återbetalning till konsumenten vid supportärende av min sålda produkt?

    Fyndiq ansvarar alltid för återbetalning till konsumenten. Vid återbetalning av order erhåller du som handlare ingen utbetalning för ordern. Vid de fall där utbetalning för orden redan skett till dig, regleras detta i din nästkommande utbetalning.

  35. Vad händer om en konsument ångrar sitt köp?

    I enlighet med Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har Fyndiqs konsumenter alltid 14 dagars ångerrätt efter att produkten mottagits. Vill konsumenten nyttja ångerrätten och returnera en produkt rekommenderar vi konsumenten att kontakta Fyndiq. Om produkten har använts kan Fyndiq göra en nedräkning av det belopp som konsumenten har rätt att få tillbaka och konsumenten står själv för returfrakten vid ånger.

    Läs mer om ångerrätten under fliken Så fungerar det på Fyndiqs handlarsidor.

  36. Hur känner jag igen en returnerad produkt?

    Den returnerade produkten är märkt med ett RN (returnummer) – ett nummer som Fyndiq på förhand har informerat dig om.

  37. Vad gör jag när jag får en retur?

    Du kontaktar Fyndiq och meddelar RN (returnumret) för att bekräfta att den returnerade varan kommit fram. Handlar det om ett ångrat köp bör du kontrollera att produkten är returnerad i gott skick. Handlar det om en reklamerad produkt bör du kontrollera att reklamationsorsaken stämmer och sedan skicka ut ersättningsvara till kunden, alternativt så krediteras kunden för köpet. OBS! Uppdatera ditt lagersaldo efter en retur.

  38. Vad händer om jag är sen med min leverans?

    Om du som handlare är sen med din leverans ska du genast meddela Fyndiq som i sin tur informerar konsumenten. Fyndiq har en leveranstid på 3-5 arbetsdagar. Levereras produkten inte inom den tiden har konsumenten rätt att häva köpet. Eventuella extrakostnader belastas handlaren i dessa fall.

  39. Hur lång tid har jag på mig att skicka min produkt?

    För att produkten garanterat ska komma fram i tid behöver paketet skickas inom en arbetsdag.

  40. Vad händer om jag inte kan leverera?

    Det smidigaste sättet är att du själv anmäler lagersaldofelet via dina handlarsdor. Men det går självklart även bra att du kontakta Fyndiqs kundtjänst, order@fyndiq.se, som kontaktar konsumenten.

  41. Hur hanterar jag mitt lagersaldo?

    Det är viktigt att du kontinuerligt uppdaterar ditt lagersaldo så att det stämmer. Om du säljer samma produkt på Fyndiq som i din egen webbshop/butik måste du ha separata lagersaldon för dessa olika försäljningskanaler. Det betyder att samma antal produkter som du angett att du säljer på Fyndiq ska avsättas för just detta ändamål. Detta för att garantera att du inte, genom din egen webbshop/butik, säljer slut på en produkt som samtidigt ligger kvar ute till försäljning på Fyndiq.

  42. Hur uppdaterar jag mitt lagersaldo?

    Du uppdaterar ditt lagersaldo via Fyndiqs handlarpanel, alternativt via ditt eget orderhanteringssystem om det är integrerat mot Fyndiqs API. Ändring av lagersaldo uppdateras direkt på sajten. När en produkt sålt slut och försvinner från sajten, så behöver du inte skicka in den som en ny produkt på nytt för att den ska komma ut till försäljning igen. Du uppdaterar helt enkelt lagersaldot och då läggs produkten automatiskt ut till försäljning igen.

  43. Kan jag ta bort en produkt när jag själv önskar?

    Ja. Via Fyndiqs handlarpanel kan du som handlare enkelt ta bort en produkt som är ute till försäljning på Fyndiq. Alternativt via ditt eget orderhanteringssystem för dig som är integrerad mot Fyndiqs API.

  44. Kan jag pausa en produkt när jag själv vill?

    Ja. Via Fyndiqs handlarpanel kan du som handlare enkelt pausa en produkt som är ute till försäljning på Fyndiq. Alternativt via ditt eget orderhanteringssystem för dig som är integrerad mot Fyndiqs API.

  45. Kan Fyndiq ta bort en produkt?

    Ja. Fyndiq kan ta bort, pausa och neka produkter. Men Fyndiq informerar alltid handlaren först.

  46. Hur aktiverar jag en produkt som är pausad/slutsåld?

    För att lägga ut en produkt till försäljning som varit pausad går ni in på era handlarsidor och aktiverar produkten igen med önskat lagersaldo. Gäller det en slutsåld produkt kan du själv uppdatera lagersaldo för produkten och spara, så hamnar produkten automatiskt ute till försäljning igen. Skapa alltså inte en ny produkt.

  47. Vad gör jag när jag ska gå på semester?

    Har du som handlare semesterstängt, alltså om ingen finns på plats för att skicka ut orderleverans, måste du tillfälligt pausa dina produkter som finns till försäljning på Fyndiq. Detta gör du via handlarpanelen. Tänk också på att det alltid måste finnas någon tillgänglig för att kunna svara på eventuella kundtjänstmail och kunna ta emot returer, det är viktigt att vår kundtjänst får svar inom 24 timmar under helgfria vardagar.

  48. Hur fungerar gränsvärderna för produkter med hög reklamationsgrad?

    Reklamationer tar dyrbar tid från dig som handlare, belastar vår kundtjänst, kostar pengar och ger missnöjda konsumenter. Dör att generera nöjda och återkommande konsumenter och på så vis öka försäljningen för alla Fyndiq-handlare tar vi därför bort produkter med för hög reklamationsgrad. Du kan läsa mer om detta här.

  49. Hur fungerar gränsvärderna för logistik- och orderhantering?

    För att konsumenterna ska bli återkommande är det bland annat viktigt att produkten kommer fram inom vår utlovade leveranstid. För att säkerställa att detta fungerar ser vi kontinuerligt över ärenden om saknade och försenade försändelser, lagersaldofel och felplock. Du kan läsa mer om detta här.