Varför Fyndiq?


Nå bredare, sälj mer med Fyndiq

Vi som ligger bakom Fyndiq är själva e-handlare i grund och botten och har därför medvetet byggt upp ett system som är mycket enkelt och effektivt att använda. Vår ambition är att göra det så enkelt som möjligt att använda oss som försäljningskanal genom att stå för marknadsföringen, betalväxelkostnaderna samt kundtjänsten. Detta innebär att du som handlare inte behöver betala för produkter som är dyra att marknadsföra eller för trögsålda produkter som du inte längre vill lägga mer tid på för att få sålt. Du behöver inte jaga dina konsumenter för att få betalt för produkter och inte heller lägga tid på att besvara tidskrävande kundtjänstmail. Det enda du som handlare behöver göra är att ta emot order och leverera till konsumenten!

Vi tar inga fasta start-, månads- eller osåltavgifter. Från och med 1 augusti 2016, kommer vi att ta ut en fast avgift på 5 eller 10 kronor för varje såld produkt. Beloppet beror på vilken kategori din produkt tillhör. Precis som tidigare är det du som handlare som står för frakten ut mot kund.

Vår prismodell består alltså av 7% selling fee och en fast avgift (5 - 10 kr) per produktkategori.

  • För en produkt som säljs på Fyndiq i kategorin Mobil och Surfplattor för till exempel 100 kronor, kommer du som handlare att behålla 83 kronor.  Selling fee för produkten är 7 kronor plus 10 kronor, eller 17 kronor totalt.
  • För en produkt som säljs på Fyndiq i kategorin Hälsa och Skönhet för till exempel 100 kronor, kommer du som handlare att behålla 88 kronor.  Selling fee för produkten är 7 kronor plus 5 kronor, eller 12 kronor totalt.

Efter minst 30 dagar utbetalas 93% minus den fasta avgiften av ditt försäljningspris.

Med Fyndiq som alternativ försäljningskanal kan du som handlare även ta fler risker: till exempel köpa in större kvantiteter eller testsälja nya produkter. Genom att sälja hos oss förbinder du dig inte till något, du kan när som helst välja att avsluta din försäljning på Fyndiq.

De handlare som idag använder Fyndiq använder kanalen i olika syften såsom:

  1. Merförsäljningskanal- för att nå en ny och bredare målgrupp och snabbt komma igång med sin försäljning.

  2. Utförsäljningskanal- för att lägga ut de produkter som butikerna inte vill rea ut i sin egen butik och frigöra lagerutrymme för ”hyllvärmare” som endast ligger och binder kapital.

  3. Alternativ till egen webbshop- för att kunna nå ut med sina produkter till den målgrupp som befinner sig online och då slippa sätta upp en egen webbshop.