Kundservice

Nästan Ny är en fantastisk möjlighet att fynda bland fynd och ta fyndshopping till ännu en nivå!

Nästan Ny är vår benämning på produkter som av olika anledningar inte kan säljas till fullpris, men som är fullt funktionsdugliga. Alla produkter som säljs med denna märkning har också en beskrivning av anledningen till att de kategoriseras som ”Nästan Ny”.

Varför borde du köpa en "Nästan Ny"-telefon?

Vi tycker det är synd att många produkter blir diskvalificerade från att säljas och användas för att de har mindre defekter, samtidigt som vi ser att det finns en efterfrågan hos våra kunder där man är öppen för att köpa varor som motsvarar vad man skulle kunna hitta i en ”fyndhörna” i en fysisk butik.

Att kunna fynda bland fynd, samtidigt som produkter inte behöver kasseras i onödan är positivt på flera fronter, inte minst för miljön!

Dessa produkter är alltså antingen rekonditionerade (refurbished) och nu fullt fungerande eller kanske har de bara använts som demoexemplar eller har någon annan mindre defekt som gör att de inte kan säljas till fullt pris. Graderingen på produkterna som är kategoriserade som ”Nästan Ny” är A+, A, B och C.

A+ ”Perfekt skick”

Rekonditionerad i perfekt skick/Nyskick

Display: Ny display

Chassi: Nytt chassi

Batteri: Funktionstestat med ok kapacitet

A ”Mycket bra skick”

Begagnad i perfekt skick/Minimalt slitage

Display: Inget slitage

Chassi: Inget slitage

Batteri: Funktionstestat med ok kapacitet

B ”Bra skick”

Begagnad med lite/normalt slitage – inget som påverkar användning

Display: Kan förekomma små kosmetiska repor

Chassi: Kan förekomma små kosmetiska repor

Batteri: Funktionstestat med ok kapacitet

C ”Okej skick”

Begagnad med slitage

Display: Kosmetiska repor/bulor inget som påverkar användandet av telefonen

Chassi: Kosmetiska repor/bulor inget som påverkar användandet av telefonen

Batteri: Funktionstestat med ok kapacitet


En Fyndiq Nästan Ny-produkt är en produkt som kan vara t ex:

  • En produkt som har blivit rekonditionerad/reparerad och nu är fullt fungerande

  • En produkt där originalförpackningen eller emballaget är delvis eller helt skadad

  • Produkten kan ha använts som ett demoexemplar

  • Produkter med mindre defekter

  • Produkter som saknar ett originaltillbehör som till exempel laddare eller fjärrkontroll

  • Returer från e-handel eller gods som av olika anledningar är utförsäkrat

Produktmanualer finns att tillgå på de produkter där manual medföljer. Skulle manual mot förmodan saknas anges detta tydligt i produkttexten

Garanti på Mobiltelefoner/Surfplattor/Datorer

2, 6, 12 eller 24 månaders garanti på mobiltelefoner, surfplattor och datorer. Det innebär att produkten repareras inom garantitiden om fel skulle uppstå. Övriga produkter har i regel 3 månaders garanti om inget annat anges på produktsidan. Vänligen läs vad som gäller för respektive produkt på produktbeskrivningen.

Garantin gäller inte:

  • Självorsakade skador eller normalt slitage

  • Vid egen ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten

  • Om installationen ej utförts av behörig fackman

  • Eventuella skönhetsfel

Kan problemet inte åtgärdas, byts produkten kostnadsfritt ut mot en likvärdig eller bättre.

I de fall en reklamation skapas och där skadorna uppstått pga handhavandefel såsom tappning av telefon, fuktskador, programvara så som tex uppdateringar så kan en felsökningskostnad tas ut.

Reparationsgaranti

1-3 månaders garanti kan lämnas på utförd reparation och reservdel. Vänligen läs vad som gäller för respektive produkt på produktbeskrivningen.

Garanti gäller dock ej för fel som fanns före reparation eller fel på andra komponenter som kan uppstå efter ingreppet. Vid mjukvaruproblem som avhjälps t.ex. genom ominstallation av operativsystem eller drivrutiner. Borttagning av skadlig programvara eller virus. Vid vårdslös hantering av produkter som medfört skada. Installation/konfiguration av tredjepartskomponenter såsom routrar, brandväggar och liknande produkter.

Om felet på produkten kan avhjälpas genom någon form av ominstallation av mjukvara, eller att garantiprodukten är felfri kan en kostnad tillkomma för kontroll och felsökning. Kund ansvarar själv för att eventuell information på hårddisken är säkerhetskopierad. Fyndiq ansvarar ej för dataförlust, utebliven vinst, ökade utgifter eller andra kostnader som uppkommer pga garantiärendet.