Kundservice

Retur

Det finns två olika typer av returer, Ånger och Reklamation.

En ånger innebär att du inte längre vill ha produkten, du kanske råkade köpa fel storlek eller modell. Vid en ånger står du för kostnaden av returfrakten tillbaka till leverantören.

En reklamation innebär att något är trasigt eller saknas på produkten du beställt. Vid en reklamation står vi för kostnaden av returfrakten om produkten behöver skickas tillbaka till leverantören

Frågor om Ånger

“Hur länge kan jag ångra ett köp hos er?”

Du kan ångra ett köp inom 30 dagar. Enligt EU:s konsumentskyddslagstiftning har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag produkten tagits emot. Vi erbjuder sedan ytterligare 16 dagar öppet köp (totalt 30 dagar). Vid vissa högtider och speciella kampanjer kan ångerrätten förlängas och då visas det på hemsidan innan köp.

"Vad kostar det att ångra ett köp?"

Vid en ånger betalar du returfrakten. Kostnaden är mellan 41-177 kr och beror på produktens vikt. Du blir informerad om den exakta kostnaden på retursedeln i samband med att du anmäler att du vill ångra ett köp. Kostnaden dras av från din återbetalning.

"Kan jag stoppa min beställning innan jag har fått den?"

Det går inte att stoppa en beställning efter att köpet genomförts. Det beror på att beställningen skickas direkt till leverantören som sålt produkten till dig.

"Kan jag ändra innehållet i min beställning innan jag har fått den?"

Det går inte att ändra en beställning efter att köpet genomförts. Det beror på att beställningen skickas direkt till leverantören som sålt produkten till dig.

"Hur ångrar jag mitt köp?"

Klicka här för att starta ett ärende och få vidare hjälp med hur du returnerar produkten.

Om du vill ångra ditt köp ska du meddela oss inom 30 dagar från den dag som du tagit emot din beställning. Du kan enkelt genomföra din retur genom att kontakta oss via vår kundservicesida på Webbplatsen. Du kommer få en retursedel att använda vid retur av produkten. Du kan också kontakta vår kundservice genom att skriva till oss på support@fyndiq.se eller använda vår ångerblankett.

"Kan jag ångra vilket köp som helst?"

Nej, vissa produkter är undantagna från ångerrätten. Det innebär att du inte har rätt att returnera dessa produkter. När ångerrätten inte gäller framgår det vid produkten på Webbplatsen. De produkter som är undantagna är:

  • Produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar eller annars fått en tydlig personlig prägel.

  • Produkter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och du har brutit förseglingen.

  • Förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och du har brutit förseglingen.

  • Lösnummer av en tidning eller en tidskrift.

"Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket i tid från ett ombud?"

Du ansvarar för att ta emot eller hämta ditt paket enligt de instruktioner som du får i samband med beställningen. Paket hos postombud som inte hämtas inom den tid som anges på avin kommer att skickas tillbaka till leverantörens lager. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ kostnad på högst 160 kr, som motsvarar våra kostnader för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut ditt paket hos postombudet eller om du inte mottar din leverans enligt instruktionerna.

Frågor om Reklamation

"Jag har fått en trasig produkt, eller fått något annat än jag beställde, vad gör jag nu?"

Klicka här för att starta en reklamation.

"Hur lång tid har jag på mig att reklamera en produkt?"

Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera den felaktiga produkten i enlighet med den konsumentskyddslagstiftning som gäller i det land där du har din vanliga vistelseort. I Sverige har du rätt att reklamera ursprungliga fel på produkten som uppkommer inom tre år från produktens avlämnande (ansvarstiden). Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. Din rätt att reklamera upphör senast två månader efter att ansvarstiden på tre år har passerat.

"Vad kostar det att reklamera ett köp?"

Ingenting vid en godkänd reklamation. När den reklamerade produkten tagits emot och godkänts kommer vi att återbetala dig för produkten. Vi har rätt att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt vad som gäller enligt lag. Vi har då även rätt att debitera en skälig administrativ avgift som max är 10% av produktens pris, vilket motsvarar våra kostnader för undersökning av produkten och fraktkostnader.

"Kan jag välja mellan att få tillbaka mina pengar eller få en ny produkt?"

Du kan önska en ny produkt eller pengarna tillbaka till leverantören som sålt dig produkten. De kan dock inte alltid leverera en ny produkt, till exempel om den är slut i lager.