Fri frakt över 299 kr | Öppet köp i 60 dagar

Fri frakt över 299 kr | Öppet köp i 60 dagar

"Fyndiq ska bli den första lågprisaktören som är schyssta mot klimatet! Att fynda måste inte vara dåligt för klimatet och det är ett glastak vi ska krossa.”

Ja, vi säljer lågprisprodukter och vårt mission är att se till att erbjuda dom bästa fynden med den bästa kundupplevelsen. Men måste det innebära att vi inte är schyssta mot klimatet? Vi är övertygade om att så inte är fallet!

Jaha, och hur ska vi lyckas med detta då?

Jo, vi kör genom följande enkla trestegsmodell.

  1. Mäta vårt klimatavtryck
  2. Klimatkompensera för vårt avtryck
  3. Minska vårt klimatavtryck

1. Mäta vårt klimatavtryck ✅

Här har vi tillsammans med GoClimate genomfört en analys av vårt klimatavtryck.
Denna rapport kan läsa i sin helhet här och här är några utdrag från den:

  • 2020 orsakade vi utsläpp på totalt 3 373 ton CO2e
  • Detta ger ett utsläppsratio på 6,3 ton CO2e per miljoner kronor i omsättning
  • 99,5% av dessa utsläpp kommer från produkterna vi säljer - råmaterial, tillverkning, förpackning och transporter

2. Kompensera för vårt avtryck ✅

Vi har i år (2022) kompenserat för 110% av vårt totala klimatavtryck, och inte bara för i år utan för alla år vi har varit live (sedan 2011)!

Detta har gjorts genom investeringar i klimatprojekt via GoClimate (bara “Gold standard” projekt) som binder motsvarande mängd koldioxid som vi har bidragit till i utsläpp sedan vår start. Detta kommer vi även fortsätta att göra, vilket innebär så att varje produkt som du köper är klimatkompenserad till 110%.

Vi har valt att rikta vår klimatkompensation till tre olika initiativ, som samtliga har gold standard certifiering:

Certifikaten och kvittensen på dessa investeringar kan du se här Santa Marta, Bhadla, Wind Park.

3. Minska vårt klimatavtryck

Det är här det tuffa arbetet börjar. Ovan kan göras "bara" med pengar, men denna punkt är den som behöver mycket arbete och engagemang. Vi är mitt uppe i detta och kommer löpande rulla ut initiativ som kommer att minska vår klimatpåverkan.

Som man kan se från rapporten kommer 85% av klimatavtrycket från själva produkten och tillverkandet av dessa. Därför lägger vi nu vårt fulla fokus på att se till att denna del sänks så mycket som möjligt för att få så stor utväxling som möjligt från detta arbete.

“Därför kommer vi lägga allt fokus på att hjälpa kunderna att välja produkter som är schysstare mot klimatet!"

Ingen kan göra allt, men alla kan göra nåt. Detta är vårt första steg i vårt långsiktiga ambition att bli den första lågprisaktör som är schyssta mot klimatet. Häng med vet ja!

-Fredrik Norberg

VD och grundare