Betalning
Tillsammans med vår betaltjänstleverantör Qliro erbjuder vi flera olika betalningsalternativ. Beroende på vilket betalningsalternativ som du väljer, kommer du i samband med ditt köp att ingå ett separat avtal om betalning med Qliro. Beroende på vilket betalningsalternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma.
Dessa betalalternativ kan du välja när du handlar på Fyndiq:
Direktbetalning via Trustly: Direktbetalning innebär att din betalning överförs från ditt bankkonto. Avgift: Kostnadsfritt
Kortbetalning: Kortbetalning innebär att du genomför din betalning med hjälp av ditt bankkort. Kortbetalning är möjligt att göra med Mastercard eller Visa. Avgift: Kostnadsfritt
Swish: Swish innebär att du via Swish-appen överför din betalning från ditt bankkonto. Du behöver Swish-appen och ett mobilt BankID för att använda det här betalsättet. Avgift: Kostnadsfritt
När du betalar genom Qliro och väljer Swish ser du att betalmottagaren är Q*Fyndiq, vilket betyder att det är Qliro som är mottagare av pengarna för köpet och hanterar betalningen åt Fyndiq.
Fakturabetalning med Qliro AB: Betalningstiden för 14-dagarsfaktura och 30- dagarsfaktura är 14 dagar respektive 30 dagar från att ordern skickats från butiken. Det är du som kredittagare som ansvarar för att betalningen inkommer i tid enligt de villkor du godkänt vid val av betalsätt ”14-dagarsfaktura” respektive ”30-dagarsfaktura”.
För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer. Förutsättningen för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerat i folkbokföringsregistret i Sverige, är över 18 år och du inte har några betalningsanmärkningar.
Avgift för Qliro faktura: Kostnadsfritt.
Om betalning inte har mottagits av Qliro på förfallodagen, debiteras påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta på det förfallna beloppet till dess full betalning är Qliro tillhanda.
Qliro Kontokredit (delbetalning): Delbetalning genom Qliro innebär fast delbetalning, flexibel delbetalning eller Köp nu & betala sen. En kreditprövning utförs vid alternativ fast delbetalning och flexibel delbetalning. För att ingå dessa avtal behöver du vara 18 år, folkbokförd i Sverige och ha ett svenskt personnummer.
Företagsfaktura
Det går att handla som företag hos Fyndiq. Du väljer Företag i kassan och fyller i uppgifter. Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas. Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt ev dröjsmålsränta.
För mer information gällande betalning, se punkt 6 i våra Allmänna villkor.
Qliros villkor för betalning hittar du här.
Under Maj 2025 byter Fyndiq betalpartner från Svea till Qliro. Det innebär att om du handlat innan dess och har funderingar om din betalning kan du kontakta oss på Fyndiq, alternativt kontakta Svea direkt. Klicka här för att hitta kontaktuppgifter till Svea.
Frågor kring betalning
"När debiteras mitt kredit/betalkort?"
Beloppet reserveras/debiteras från ditt kort när du genomfört köpet.
"När måste jag betala fakturan?"
Din faktura har 14 dagars eller 30 dagars kredit från att den skickas, det står specificerat på din faktura. Du kan vidare välja att delbetala fakturan.
"Får man kvitto på sina köp?"
Ja, beställningsbekräftelsen vi mejlar dig fungerar både som kvitto och garantibevis.
"Frågor gällande din betalning?"
Har du frågor gällande din betalning är du välkommen att kontakta Fyndiq här. Många frågor svaras enklast på av Qliro och dessa kan du nå i deras app eller genom deras hemsida, klicka här för att komma till Qliro.