Returer

Vi gör vårt bästa för att säkerställa att produkterna som du beställer levereras till dig i sin helhet och enligt dina specifikationer. Om du trots detta får en ofullständig beställning eller fel produkter, eller det finns någon annan orsak till att du inte är nöjd med din beställning, ser vi till att åtgärda det hela på bästa tänkbara sätt.

Ångerrätt

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansförsäljningslagen. Det innebär att om du köper en vara på Fyndiq, har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan.

Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 14 dagar men först efter att de returnerade produkterna kommit vår samarbetspartner tillhanda. Som kund betalar du själv returfrakt, och ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Du som konsument ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.

Innan du skickar tillbaka en produkt måste du alltid kontakta oss först för att få ett Returnummer (RN), samt information om vart produkten ska skickas. Ett RN är giltigt i 14 dagar från att det tilldelats. Du bör alltså skicka returen så snart du fått ett RN, men senast inom 14 dagar. Vi kan inte göra en återbetalning till dig om du returnerat en vara utan ett RN. För att erhålla ett RN kontakta vår kundtjänst

Produkter och produktkategorier undantagna från ångerrätten (såvida inte annat uttryckligen framgår i respektive produktannons):

  • Underkläder och set av underkläder.
  • Badkläder.
  • Peruker och löshår.
  • Piercingsmycken och örhängen.
  • Kosmetiska produkter (inklusive hår- och hudvårdsprodukter och parfymer).
  • Självhäftande produkter som används direkt på huden.
  • Med ovan liknande eller jämförbara Produkter.

Avbeställa eller byta produkt

Det går tyvärr inte att komplettera, ändra i, eller avbeställa en order efter att den lagts och bekräftats. Skulle du ångra ditt köp har du dock alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distansförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot produkten.

För att ångra ett köp behöver du först ta emot din produkt och sedan kontakta vår kundtjänst. För mer detaljerad information om hur du ångrar ett köp du gjort på Fyndiq, läs under Ångerrätt här ovan.

Garanti och reklamationsrätt

Alla produkter på Fyndiq säljs med garanti samt reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Det är den enskilda butiken som har ansvaret för den produkt den levererar. Fyndiq sköter all kommunikation för dig som konsument gällande detta.

I vissa fall, beroende på produkt, kan garanti för produkt saknas. Om så, framgår det tydligt på produktnivå i Fyndiqs butik.

Vid Reklamations- och Garantiärenden görs alltid en bedömning av Fyndiq eller dess samarbetspartner för att säkerställa orsak. Fraktkostnad för returhantering vid Fel på produkt eller order bekostas av den enskilda butiken. Vid Fel på produkt som ej orsakats av dig och ej uppstått som följd av felaktigt användande, repareras eller ersätts produkten av den enskilda butiken på butikens bekostnad.

Din orderbekräftelse eller kvittens gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten.

Innan du skickar tillbaka en produkt måste du alltid kontakta oss först för att få ett Returnummer (RN), samt information om vart produkten ska skickas. Ett RN är giltigt i 14 dagar från att det tilldelats. Du bör alltså skicka returen så snart du fått ett RN, men senast inom 14 dagar. Vi kan inte göra en återbetalning till dig om du returnerat en vara utan ett RN. För att erhålla ett RN kontakta vår kundtjänst

Återbetalning

Så fort butiken tar emot paketet och verifierar att den returnerade produkten stämmer överens med returanvisningarna, att produkten är oanvänd och i fint skick samt att den returnerats tillsammans med originalförpackning med tillhörande emballage får du en bekräftelse via e-post om att din retur har accepterats. Därefter, beroende på vilken betalningsmetod du använde vid köptillfället, görs en återbetalning med samma metod. Det innebär att återbetalningar endast kan ske till samma källa som du använde för att köpa produkterna från början (kreditkortssköp betalas till exempel tillbaka till ditt kreditkort). Vid retur av reklamerade produkter skickas ersättningsprodukt ut till dig utan extra kostnad förutsatt att reklamationen godkänns.

Support

Vi har som mål att besvara samtliga ärenden inom 24 timmar, och vi gör alltid så gott vi kan för att uppfylla det målet även under dagar då vi inte är fullt bemannade. Tänk dock på att vår kundtjänst inte har öppet under lördag och söndag eller allmänna helgdagar. Kontakta kundtjänst gärna för mer information.